Chiang mai, Pai en Chiang rai!

6 februari 2015 - Chiang Rai, Thailand

Chang mai, Pai en Chiang rai!

Persoonlijk had ik veel zin in Chiang mai waar we uiteindelijk bijna 2 weken later dan gedacht aankwamen na de jungletrekking in Umphang. Iedereen was uitgeput na DE trekking en verlangde vooral naar een goed bed en douche. De rit vanuit Mae Sot - Tak - Chiang Mai was ronduit belachelijk. Het eerste deel vooral geslapen maar de rit van Tak naar Chiang Mai was een groot avontuur. Wat een VIP bus moest zijn was een krakkemikkge bus die vrijwel van ellende uit elkaar viel. Daarbij reed de chauffeur zo hard dat alles schudde en er zelfs stoelen inscheurde van het flinke gehobbel! Eigenlijk was het best hilarisch.
Ergens in de avond kwam ik aan Chiang Mai waar ik voor de zekerheid alvast een hostel had geboekt voor mezelf en de andere Nederlanders. Yes, we vinden elkaar nog steeds lief alleen Marloes is naar het zuiden vertrokken wat sowieso al haar plan was. In Laos zal vrijwel iedereen een eigen weg gaan en ben soms ook wel benieuwd hoe dat is.
Voor het slapen gaan hebben we nog een tosti gehaald bij de 7/11 de plaatselijke supermarkt waar je van alles kunt kopen zo ook tosties, ideaal.
De volgende  morgen hadden we toch wel behoefte aan een zwembad en hebben een straat verder een nieuwe guesthouse geboekt. Het lijkt wel alsof de accommodaties steeds luxer worden.. Overdag heb ik het steeds rustig aan gedaan lekker bij het zwembad gelegen en wat gelezen. In de avonden zijn we meestal wel weg gegaan. Zo heb ik een kookcursus gedaan wat echt super was! Ik heb een boekje met recepten meegekregen dus dat ga ik thuis zeker nog eens maken.
In Chiang mai kwam ik er achter dat een oud studie genoot(Nathan) van mij ook in de stad was. Leuk om hem te zien!
Verder heb ik Chiang Mai een zogeheten insectenmuseum bezocht waar ik niet over mijn vogelspinfobie ben gekomen helaas maar wel wat mooie reptielen heb kunnen zien en vastgehouden. Het tijgerkingdom zat om de hoek dus ben er toch maar even gaan kijken. Er wordt verteld dat de tijgers in de kingdom niet gedrogeerd worden dus dat moeten we maar geloven..  De tijgers lagen in elk geval niet aan een ketting maar je kon er alsnog naast zitten. Gaf een apart gevoel zeker als het beest ineens een onverwachte move maakte.
Savonds heb ik voor het eerst op reis sushi gegeten wat toch wel een lichte teleurstelling was. Hele andere smaak en het leken net reistballen van een tennisbal groot. 17 april alvast maar gereserveerd bij sumo in Breda dus ;-)
De laatste dag hebben we een beroemde tempel bezocht. Tempel stond op een berg en was versierd met een hoop goud. Deze tempel was weer wat anders dus kon een tempelbezoek wel weer aan :-)
Naar de avond was ik toch wel het meest benieuwd. Voor het eerst ben ik naar een boxwedstrijd geweest. Aparte maar hele leuke avond. Je kwam contact met een hoop reizigers en sommige gevechten zagen er spectaculair uit. Er zaten een hoop westerlingen in de zaal voor sommige Thai ideaal om te gokken voor een klein bedrag z werd er in de zaal flink wat geboden. (Omgerekend 2 euro per keer haha) De gevechten tussen kinderen had voor mij niet gehoeven maar al met al was het zeker de moeite waard!
Snel naar bed want de bus naar de volgende bestemming zou al vroeg gaan!

Pai
De rit er naar toe was minder leuk. Zeker de helft van de minivan er naar toe heeft overgegeven zo ook ik. Zien kotsen doet  kostsen zullen we maar zeggen..
Eenmaal aangekomen in Pai zag je al snel de mooie omgeving. Pai ligt in de bergen en je kunt er daardoor met normale bussen moeilijk komen.
Door wat waarschijnlijk een illegale taxi was zijn we afgezet bij ons resort.
Het resort lag er mooi bij en we hadden prima  uitzicht over het mooie landschap.
We kwamen er achter dat je Pai alleen goed kan zien met een scooter. In eerste instantie zat ik hier niet op te wachten maar het leek mij een goed idee om eerst te oefenen. Met 3 hebben we 2 scooters gehuurd dus ben eerst achterop terug naar resort gereden.
Nu was het mijn beurt om even te oefenen. In eerste instantie ging het best goed alleen bij een bochtje ben ik flink onderuit gegaan. Met als resultaat een flinke schaafwond op mijn ondernam, knie, hier en daar wat kleine wondjes, licht gekneusd teen en bovenal erg geschrokken.
Ik baalde meer dat ik alsnog met de scooter ben gaan rijden. Maar goed het is niet anders. Vrijwel gelijk na de valpartij heeft de  bazin van het resort mij naar het ziekenhuis gebracht. Ik hoop dat ik er niet meer hoef te komen want het ging er allemaal vrij middeleeuws aan toe.
Hulpverleners stelde je totaal niet gerust wat ongemakkelijk aanvoelde. Snel alles laten schoonmaken en terug naar get resort!
De avond hebben we wat rust gehouden de volgende dag zal ik achterop gaan bij een van de reisgenoten. Pai had dus een interessant begin!
De volgende morgen fris weer op met vooral een pijnlijke teen.
De tocht die we vervolgens hebben gemaakt maakte de eerste dag meer dan goed. Rijden met de scooter door de bergen ook al zat ik achterop voelde heel bevrijdend. We zijn langs een dorpje gereden dat China had nagebouwd in het klein. Inclusief chinese muur.
Vervolgens zijn we naar een witte Buddha gereden die je vanaf ons resort op de bergen kon zien. We waren het er over eens dat de Buddha vanaf resort er mooier uitziet. Heel apart zo'n wit " gebouw" tussen al het groen. Vlakbij de Buddha hebben we wat gegeten waar de gastvrouw opmerkte dat ik wat schaafwonden had. Vanuit haar kruidentuintje pakte ze wat groens en maakten er een mengsel van wat ze vervolgens op mijn knie smeerde. Later bleek dit aloe vera te zijn.
We vervolgde onze weg naar de hotsprings waar ik zelf niet in ben gegaan door mijn wondjes.
Van een medewerker van het resort kregen we de tip om tijdens zonsondergang naar de Pai canyon te gaan. De man had meer dan gelijk.
We waren wat aan de vroege kant en zijn daarom tegenover de canyon naar een aardbeimuseum geweest waar alles gemaakt van aardbeien eigenlijk niet heel boeiend maar prima om even de tijd te doden,
Nadat  de zon al wat aan het dalen was zijn we de canyon binnen gelopen. Prachtig beeld van de omgeving waar we veel foto's hebben gemaakt. Er was zelfs een meisje die met een 1wieler over dunne riggels aan het fietsen was, ziek!
Net voor het echt donker begon te worden hebben we de scooters afgegeven. Ik ben blij dat ik alsnog alles heb kunnen zien. Tijdens het verblijf in Pai kwam ik er achter dat ik niet bepaald enige was die met verband rondliep..
Om 7 uur stond de bustocht naar Chiang rai op de planning. We moeten eerst terug naar Chiang mai om daar weer een bus te pakken.

Chiang rai!
Veilig in Chiang rai aangekomen en dit keer niemand tussen Pai en Chiang mai overgegeven!
In de bussen vooral veel geslapen wat nu tijdens busritten standaard is geworden. Eenmaal aangekomen in Chiang Rai hebben we vrij snel een guesthouse gevonden. Eindelijk een waar je de douche en toilet deelt. Klinkt gek maar ik was het luxe even beu. Scheelt natuurlijk ook veel in de prijs. Ik wil vanaf nu wat meer op de centen gaan  letten.
In Chiang Rai hebben we een klein bloemenfestival wat iets weg had van het bloemencorso. De helft van de bloemen was al dood maar het idee was leuk haha
'S avonds de markt bezocht waar we een leuk pleintje hebben gevonden waar optredens waren. Het was een gezellige avond.
Nu ik dit schrijf ben ik net wakker na een nacht vol lawaai maar alsnog redelijk geslapen. Vanmiddag bezoeken we een beroemde witte tempel en zullen op tijd naar bed  gaan. Morgen worden we rond 06:00 opgehaald om naar de grensovergang van Laos te gaan. Een nieuw land waar ik veel zin in heb!
Doei Thailand!

Sawadee ka!

1. Debby:
    6 februari 2015
    Zo te horen ben je t nog niet beu....haha.
    Klinkt heel tof allemaal, geniet er lekker van en misschien beter een fietske de volgende keer!
  2. Debby:
    O ja mooie foto's! !
  3. Paul vd Kerkhof:
    Hoi Marlieke,
    Leuk om al je belevenissen te lezen en je zo te volgen. Naar mijn idee het ene hoogtepunt na het andere. Ben benieuwd hoe je ervaringen in Laos zijn en met de hand meer op de knip. En ja de foto's fantastisch om te zien. lieve groet. Paul