Ko Tao en fullmoon

18 april 2015 - Breda, Nederland

Duiken in Ko tao en fullmoonparty!

Tijd om de hoofdstad te verlaten om naar het zuiden van het land te reizen. We werden op het busstation verwacht ergens vroeg in de avond. Busrit dit keer prima maar ik kwam al om 03 uur aan op de haven. In de bus niet geslapen en iedereen was blij dat we eindelijk de boot op konden. Dat dachten we tenminste maar we mochten nog fijn 4 uur wachten in de haven.

Vroeg in de morgen mochten we dan eindelijk de boot op. Iedereen uitgeput en wel valt als een blok in slaap. Totdat 10 minuten later een baby het op een janken zet en dat 2 uur volhoud.. als blikken konden doden..
Uiteindelijk aangekomen in de haven van Ko tao. Een prachtig eiland wat bekend staat om het duiken. Ook ik ga hier mijn duikbrevet halen.
De cursus starten die dag al in de avond dus heb die middag zo snel mogelijk mijn bed opgezocht.
De eerste dag was vooral veel papierwerk en wat basisvideo's over duiken. Ik kreeg wel een theorieboek mee en zelfs huiswerk...
Net zoals mijn schoolcarrières vond ik dat dat wel even kon wachten en heb met de duitsers een drankje gedronken bij een beachbar. Uiteindelijk ergens later op de avond alsnog mijn huiswerk gemaakt.
De eerstvolgende ochtend begon de cursussen weer met theorie en hebben we onze duikinstructeur ontmoet, leuke gast!
Gelukkig gingen we die middag met de praktijk aan de slag waar we uiteindelijk voor gekomen zijn. In het zwembad hebben we geoefend met materialen en verschillende skills gedaan. Je moet denken aan maskerklaren, ademen en wat je moet doen als je ander lucht zit. Na het zwembad was iedereen meteen enthousiast voor de volgende dag. Ik doe de duikcursus met twee andere meiden uit Amerika en Zweden. Heel fijn dat we een kleine groep hebben ook voor de instructeur. Na een rustige avond brak dan eindelijk de dag aan voor het duiken in de zee.
‘s Ochtends een korte instructie en dan de boot op.
De locatie voor het duiken was niet ver van de pier af wat maar goed ook was want mijn duikmaatjes begonnen al groen aan te lopen.
Wetsuit en duikspul aan en gaan!
Het liep toch een beetje anders. De eerste keer dag we naar beneden gingen kwam er gevoel van paniek door mijn lichaam en ging meteen weer naar boven. Het gevoel van de open zee en ademen met behulp van een fles benauwde me. Vervolgens tegen mijn instructeur gezegd hell no i amnotgoing down anymore. Vervolgens weer geprobeerd met de gedachten van stop met dit stomme gedoe en zijn en ga omlaag. Eenmaal beneden voelde ik meer ontspannen. Aan de hand van de instructeur de prachtige onderwaterwereld verkent.
Uiteindelijk mocht ik los en hebben we nog wat oefeningen gedaan op de bodem van de zee.
Tijdens de tweede duik voelde ik me als een vis in het water en moest de instructeur me soms afremmen in mijn enthousiasme.
Eenmaal terug op t land  zei de instructeur doodleuk dat we nu het examen voor de theorie gingen maken. Hij vroeg of we goed hadden geleerd en we keken mekaar van ja uiteraard. Hij lachen en vertelde dat we gewoon met zen 3en mogen maken. yes, aangezien het best lastig was in het Engels. Uiteindelijk heeft de instructeur zelfs nog een deel voorgezegd.
Gelukkig zijn we geslaagd en hoef ik geen huiswerk meer te maken ben tenslotte op vakantie.
Tijdens de 4e en laatste dag zijn we naar een ander gebied gedaan om tot 18 m te duiken. De eerste dag was het maximale 12 m
Opzich voelde ik zelf geen verschil in mijn lichaam. De zee was alleen die dag nogal woest. Eenmaal in het water werd ik door de golven  mee getrokken en meteen moest ik denken aan mijn bijna verzuipervaring in vietnam. De instructeur merkte het op en pakte me bij mijn arm en zei rustig aan we zwemmen samen verder. Het was een stukje zwemmen en hebben de zwemtocht keihard liedjes gezongen wat zorgde voor afleiding. Onderwater voelde ik me weer prima op mijn gemak en heb genoten van het prachtige koraal en kleurrijke visies.
Na de 4e duik was ik dan eindelijk een open water duiker. Hoera!
Ik twijfelde om nog een extra cursus te doen omdat het hier fantastisch duiken is. Die zorg was echter voor later want vandaag is het 3 april oftewel fullmoon!
Op een eiland naast ko tao genaamd Ko Panghan word tijdens de volle maan de fullmoon gehouden. Die middag wat slaap gepakt en avonds met een grote groep de partyboat naar ko phanang. De boottocht duurde uiteindelijk 3 uur.. wel gaaf dat je aan de ene kant de volle maan zag en aan de anders kant een prachtige zonsondergang. Het mooie is dat we de volgende ochtend om 9 uur de boot weer terug moeten nemen dus dat we 12 uur op dat feest moeten doorbrengen..
Het was leuk om een keer mee te maken maar niet mijn feest. Je moet je voorstellen dat op een stuk strand 10000 dronken mensenaan het dansen zijn. Ik was al snel klaar met dat beeld en de gehele nacht op water geleefd. scheelt misschien ook dat ik nog moe was van het duiken die ochtend. Lichaam is niks meer gewend.

Mede door het watergebruik het volgehouden tot 6 uur om de zonsdagopgang te zien.
Daarna als een blok in slaap gevallen op het strand voor een uur. Ik was klaar met het strand en besloot de pier terug te vinden. Wat twee straten lopen was heb ik een kwartier over gedaan om het terug te vinden. Uiteindelijk veilig op de boot aangekomen om daar nog lekker te slapen.
Eenmaal weer in ko tao begon het duiken weer te kriebelen en heb besloten om de advanced cursus ook te doen.
Meteen mijn duikinstructeur van de vorige cursus opgezocht want daar had ik een zeer goede klik mee. In eerste instantie was meneer vrij maar heeft speciaal voor mijn zijn vrije dagen geruimd echt hoe tof is dat!
Tijdens de advanced cursus had ik geen spanningen meer we zijn naar 30 m diepte gedoken, ik heb geleerd te navigeren en heb zelfs een nachtduik gedaan!
Ik ben uiteindelijk 2 weken op Ko Tao gebleven als het aan mij lag was ik er nu nog steeds. De relaxte sfeer en duiken was top. Met iedereen van de duikschool kon ik het super vinden en heb leuke avonden met hen beleefd. Ik hoop en ga er van uit dat ik ze nog wel eens zal zien.
Helaas was het dan toch de tijd om terug naar Bangkok te gaan.  Mijn geld begint op te raken anders had ik mijn vlucht omgeboekt. Met een grote groep reisgenoten die ik eerder tijdens mijn reis heb ontmoet gaan we er nog een leuke paar laatste dagen van maken.
Gelukkig staat er in bangkok nog wat moois te wachten namelijk songkran!