Götzis 2015!

4 juni 2015 - Götzis, Oostenrijk

Götzis 2015

Al jaren spreken ik en een paar andere sprintleden over een plan om een keer naar Götzis af te reizen om de jaarlijkse meerkampwedstrijd ook wel bekend als Hypomeeting bij te wonen.  Een wedstrijd waar alleen de meerkamp wordt afgewerkt. Niks specialisme maar een 7 kamp voor de vrouwen en 10 kamp voor de mannen op wereldniveau!
Na jaren praten maar niet uitvoeren gingen we dit jaar wel hoera!
Samen met Marieke, Nele en Kai hebben we een hostel geboekt vlakbij Götzis genaamd Feldkirch.
Het was nog even spannend qua vervoer aangezien Marieke alleen een rijbewijs heeft.
Deze topper heeft gewoon de heen en terug weg als een pro gereden en dat zonder lange pauzes, hulde!
Tijdens de 8 uur durende rit hebben we vele foute hits meegezongen en lekker bij kunnen kletsen. Nele had het was moeizaam omdat ze de nacht er voor haar examengala had.
Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons hostel in Feldkirch. Wat een locatie! Het stadje ligt prachtig tussen heide met als achtergrond de Zwitserse alpen waar nog sneeuw op te zien was daarnaast hadden we heel veel geluk met het weer beide dagen rond de 25 graden!  We kwamen er al gauw achter de megafan Bjorn Paree, twee fotografen Erik van leeuwen, Jasper Jacobs en sportfan Henk ook bij ons in het hostel zaten.
Ze hadden ons al verteld via social media dat er savonds in het gemeentehuis van Götzis de bekende atleten worden voorgesteld. Wij snel naar de mc voor voedsel en door naar de presentatie-avond! Een grappige voorstelling typisch Oostenrijks met leuke muziek en praatjes belangrijke personen. Sponsors, burgemeester dat soort figuren ;-)

Vervolgens werd de toptien van zowel de mannen en vrouwen voorgesteld. De meeste Nederlandae toppers mochten ook het podium betreden zo ook Dafne Schippers in haar beste Engels.
Na de presentatie kon je eventueel nog op de foto en een handtekening scoren. Ik ben zelf met de huidige en vorige  wereldrecordhouder  op de foto gegaan.
(Ashton Eaton en Roman Sebrle) Om het gemeentehuis heen speelde een bandje en waren de locals aan het genieten van biertjes en Kaiserbrotchen met worst.
Nadat ook wij een biertje hadden gedronken zijn we die avond op tijd naar bed gegaan met hoop enthousiasme voor de volgende dag.
Vanuit sprint deden er 3 atleten mee (pieter, Anouk en Nadine) naast dat de wedstrijd in het algemeen leuk is om te bezoeken was het extra gaaf om drie atleten van je eigen vereniging  zien presteren!
Presteren hebben ze ook zeker gedaan! Met name Pieter ging als een beest tekeer! De 100m eindelijk onder de 11 seconden en blij dat hij was! We hebben die kerel nog een aantal keer op een fantastische manier zien juichen aangezien hij maar liefst 8 PR's heeft gescoord met als beloning de WK en olympische limiet! Nadine startte wat moeizaam maar ook zij heeft net als Anouk de WK en olympische limiet weten te scoren!
De wedstrijd heeft een fantastische sfeer met name bij het hoog en polsstokhoogspringen! Het publiek zit er dicht op en de muziek sluit mooi aan!

Door de locals wordt de wedstrijd gezien als een soort Kermis waar de nodige bierpullen bij worden genuttigd! Ik ben zelf nog door de Japanse TV geïnterviewd haha.
De zaterdag hebben we savonds gegeten bij een Italiaans restaurant wat genieten was. De zondag moesten we een uur vroeger op om op tijd te zijn voor de horde van de mannen. Zoals de vorige ochtend op tijd met een duffe kop bij het ontbijt. Stiekem was extra broodjes meegenomen en gaan! We zijn beide dagen met de bus richting Gotzis gegaan aangezien de bushalte voor het hostel zat.

Topper Eelco Sintnicolaas viel helaas bij de horde en moest de wedstrijd overlopen. Het gehele publiek steunde hem bij zijn solorace.

We werden gedurende de dag door verschillende mensen uit Nederland bericht dat we gespot zijn op de livestream. We worden nog eens beroemd!

Nadat de wedstrijd was afgelopen zijn we nog even blijven hangen op de baan. De laatste foto’s werden gemaakt en hebben nog wat pullen gedronken met de locals. De ochtend hebben we helaas niet bij de bushalte gekeken hoelaat de laatste bus terug ging naar Feldkirch. Uiteraard hadden we net de laatste bus gemist.. Uiteindelijk nog net de laatste trein kunnen pakken en heeft Bjorn na een belletje iemand geregeld die ons op kwam halen op het station! Goeike!

Met de gehele groep Nederlanders hebben we nog gegeten bij de chinees die tegenover het hostel zat. Ze hadden sushi dus ik was gauw tevreden. Eenmaal terug in het hostel waren Marieke, Kai en Nele nogal gaar en zijn vroeg naar bed gegaan. Bjorn is naar de dichtstbijzijnde pompstation gelopen en kwam terug met wat Oostenrijkse biertjes. Zonde om te laten staan dus heb ik met de goede Belg Jasper, Bjorn nog wat gedronken tot eigenlijk geen idee hoe laat.

De volgende dag afscheid genomen en de weg op richting Nederland. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Bodensee in Duitsland. Goede break om ons eten van de bakker op te eten.

Helaas ergens in de avond weer terug in Nederland waar het weer helaas bagger was. Als afsluiting nog wat gegeten bij de Ikea.

Wat heb ik genoten van dit weekend! Allereerst hadden we een leuk groepje en Marieke, Nele Kai wauw wat heb ik gelachen met jullie! Topwedstrijd en een hoop nieuwe mensen ontmoet!

Götzis je was mooi, tot volgend jaar :-)

1. Bjorn Paree:
    4 juni 2015
    Leuk verslag ! Voor mij was het alweer de 5e x. En ik gok... dat jij er vanaf nu ook ieder jaar bij zal zijn :-)